כתיבת תוכנית עסקית - שלב בטוח להצלחה
כשאתם מדברים על הצלחה עסקית, מה היא כוונתכם? האם הצלחה פירושה רווח כספי או שקט פיננסי? האם היא באה לידי ביטוי באספקת המוצר / השירות הטובים ביותר בשוק? האם כוונתכם להשפיע על הסביבה שלכם? אולי לבנות עסק שיוכל לספק מקור הכנסה ותעסוקה עתידי לילדים שלכם?
הצלחה עסקית באה לידי ביטוי, ברוב המקרים, בכל דרך שהוזכרה לעיל ובדרכים נוספות. השאלה הגדולה היא- איך מגיעים לשם? מהו המסלול הבטוח לשגשוג של העסק? מומחים רבים כבר ענו על שאלה זו: הכנת תוכנית עסקית.
מהי תוכנית עסקית? מה הם מטרותיה? למי היא מיועדת וכיצד ניתן למנף באמצעותה את העסק? על שאלות אלו ואחרות נענה להלן:
תוכנית עסקית - הסבר כללי
תוכנית עסקית היא מסמך / הצהרה רשמית של עסק העוסקת במטרותיו, בסיבות להקמתו, ובעיקר, בדרך בה יושגו המטרות של העסק. במסגרת התוכנית העסקית, יכללו מספר מרכיבים נוספים כגון: מידע על העסק ועל העובדים בו, פירוט על המוצרים, הערכת שווי העסק, מודלים עסקיים וכן הלאה.
כתיבת תוכנית עסקית - מטרות
לכתיבת תוכנית עסקית מספר מטרות, אשר עונות גם על השאלה החשובה, מתי יש צורך בתוכנית עסקית. בין המטרות העיקריות:
- פתיחת עסק חדש
- גיוס משקיעים לעסק חדש / קיים
- השקת מיזם או סטארט אפ חדשני
- הרחבת עסק קיים
- שינוי מהותי בפעילות העסק
- מכירה של עסק קיים או מיזוג חברות
- ניהול שוטף של העסק
- מעקב וביקורת על הצלחת העסק
- איתור בעיות פוטנציאליות לפני התרחשותן ועוד
למי מיועדת התוכנית העסקית?
כתיבת תוכנית עסקית מיועדת לבעל העסק עצמו, בכדי שיוכל לקבוע מעין תוכנית פעולה להגשמת מטרות העסק, ובכדי שיוכל לעקוב אחר ביצוע פעולות הנוגעות בדבר. כמו כן, רבים נוהגים לכתוב תוכנית עסקית לצורך הבטחת מימון חיצוני שוטף, על ידי גיוס משקיעים, הלוואות, מענקים ועוד. על כן, לאחר כתיבתה, נהוג להציג את התוכנית העסקית בפני הגורמים הבאים:
- בנקים
- תורמים מהארץ ומחו"ל
- משקיעים חיצוניים
- מספקי מלגות, קרנות ומענקים
- קונים פוטנציאליים של העסק
- חברות הזנק, משקיעים בחברות סטארט- אפ
הכנת תוכנית עסקית לצורך גיוס משקיעים
נהוג לכתוב את התוכנית העסקית, על פי המטרות שלשמן היא מיועדת. אחת הסיבות העיקריות לכתיבת תוכנית עסקית היא, כאמור, לצורך גיוס משקיעים והון שיבטיח את פעילות העסק. במקרה זה, נהוג לתת דגש מיוחד למאפיינים הפיננסיים של העסק, לכדאיות העסקית של ההשקעה, לרווח הצפוי, ולפרק הזמן בו יוחזרו ההשקעות, יחד עם רווח פוטנציאלי של ההשקעות.
מרכיבי התוכנית העסקית
מלבד התייחסות לצד הפיננסי והרווחי של העסק, בעת הכנת תוכנית עסקית, יש צורך להתייחס למספר מרכיבים נוספים:
- תמצית מנהלים- תקציר אטרקטיבי הסוקר את העסק ומטרתו לעורר עניין אצל הקורא.
- תיאור העסק וההזדמנות העסקית- מהו העסק? אילו מוצרים או שירותים הוא מספק? מהו תהליך הייצור?
- רקע על השוק על והפוטנציאלי הרווחי של העסק- כולל מתחרים, ביקוש והיצע, מספר לקוחות פוטנציאליים
- תיאור אנשי הצוות, היזמים והמנהלים (הותיקים או החדשים)- הניסיון שלהם, תעודות, קורות החיים שלהם
- היבטים פיננסיים ותחזיות כספיות- תרגום מרכיבי העסק לתוך מספרים, דהיינו, תיאור ההוצאות וההכנסות השוטפות של העסק, כולל עלות תהליך הייצור, כוח האדם הדרוש, מתקני הייצור, טכנולוגיה ועוד
- סיכום וחזון
- נספחים
שלבים בכתיבת התוכנית העסקית
על מנת לכתוב את התוכנית העסקית, יש צורף באיסוף אינפורמציה מקיפה אודות העסק, גבולות השוק והמתחרים. יש לכתוב דף טיוטא בה יצוינו גם יתרונות השירות / המוצר, הלקוחות הפוטנציאליים והערכה של סיכויי המכירות והרווחים. במקביל, יש לתאר אסטרטגיה שיווקית הכוללת את תעריף השירות, עלויות הייצור, מחירי מתחרים ועוד. כדאי להגיש רשימה של משקיעים פוטנציאליים.
כתיבת תוכנית עסקית יכולה להיעשות באופן עצמאי (ישנן דוגמאות ותבניות ברשת), אך לרוב, נהוג להתייעץ עם איש מקצוע, שיוכל לנתב כל מילה בתוכנית העסקית – לכדי להצלחה.

כאן כדי לחסוך לכם זמן וכסף בנושא ייעוץ עסקי. כדי לקבל הצעות מחיר מלאו את הטופס שמשמאל.